ARTICLES » 29-04-2014 | LLEONARD I LA CORONA CATALANA
![]() 14777
|
L'escut dels da Vinci
Una nova evidència heràldica referma En José Luis Espejo en la convicció que l'escut d'armes d'En Lleonard era el de la casa reial catalana.
Els qui hagin llegit el meu article Reflexiones en torno al posible origen de la familia da Vinci ja sabran que el seu escut és el mateix que el de la Corona d'Aragó. I, més en concret, que el de l'antic Regne de Mallorca.
Però hi ha una altra possibilitat, que exposo al meu llibre El viaje secreto de Leonardo da Vinci. Fins al segle XIV no es va estandarditzar l'escut clàssic dels quatre pals. Això explicaria la singularitat de l'escut dels Da Vinci, i el d'altres famílies italianes –amb vincles amb Aragó– que també l’ostentaven (solament en un quarter del seu blasó; no pas en la totalitat, com en el cas dels Da Vinci).
En un llibre titulat Les claus de volta de la Catedral de Girona (José Calzada Oliveras, Escut d'Or, 1975) he trobat la imatge següent, acompanyada d'aquest text:
"Sobre l'entrada del presbiteri [de la catedral] hi ha l'altra clau que té l’ESCUT BARRAT DE CATALUNYA, amb la particularitat que només té tres barres vermelles. Però això no és gaire estrany, ja que en altres llocs hem pogut veure aquest escut amb cinc barres vermelles. Cosa que vol dir que antigament no es donava molta importància al nombre de barres, i que el nombre de quatre pertany més a la llegenda que a una altra cosa".
La conseqüència de tot això és clara. Independentment del nombre de barres, els Da Vinci ostentaven l'escut d'Aragó-Catalunya (que també era, per descomptat, el del Regne de Mallorca).
José Luis Espejo
Traducció de l'article original per Institut Nova Història
Autor: José Luis Espejo
versió per imprimir
_KMS_WEB_BLOG_INAPROPIATE_COMMENT Feu clic aqui per mostrar-lo
Me encanta la rotundidad de este artículo y su conclusión porque hace que sea incontestable científicamente: <>
¿Cómo se llega a esa conclusión tan "clara"? El autor diría:
-Home! que no ho veus? És clar que l'escut barrat a la Catedral de Girona és pels Da Vinci i no pas per l'escut de Catalunya-Aragó...
(No leáis tanto Dan Brown que os hace daño a las neuronas).
Mireu!!!.. jo me tronxe!!!! menys mal que cada vegada que se diuen titades de este tipus... no se mor ningu... si no... ja jajaja... espereu que me recupere,.... ja jajajaj.. no val la pena ni comentar res mes..
Crec que haurieu de deixar el tema de Montserrat per a la Giocconda almenys. Més verossímil sembla per a la "Verge de les Roques". Però bé, hi ha molts altres elements que en Bilbeny ha aportat que són molt més seriosos que no pas una certa "semblança" amb no sé què. (Que no dic que sigui totalment fora de lloc). Montserrat és una formació vertical d'agulles. El que apareix al quadre és una juxtaposició de línies verticals i diagonals... com les Dolomites. I és prou clar, home. Altres elements del quadre com el pont, també sembla una cosa més seriosa.
Marc, amb tot els respectes: suposo que no has estat a les Dolomites que no s'assemblen gens al que pinta Leonardo. Alguns quadres (la Verge de les Roques) són Montserrat, idèntica forma i idèntica topografia però, clar, cal conèixer bé les muntanyes d'Europa i les de Catalunya per adonar-se'n: Montserrat no té parió a Europa, res que s'hi assembli ni una mica.
Sí, és clar. Però tu conèixes Canaletto? Les vistes són composicions. Vas a Venècia i certs elements del que va pintar no hi són i no hi eren quan ell ho va pintar... etc. Això no vol dir que "Leonardo" no tingui cap relació amb Catalunya; però hi ha coses que no es poden afirmar i aportar com a "proves" perquè són un blanc molt facil per la gent que només es dedica a ridiculitzar la vostra feina. I a mi, això no em fa cap gràcia.
marc... igual peco d'ignorància, però crec que el pont que diuen que passa pel riu trebbia queda lluny de les dolomites... cauen més aprop els apenins... crec...
No he sentit mai això de que la cara de la Gioconda tingués a veure amb la Mare de Déu.
Això del Montserrat em sembla força evident que no pot ser. Les dolomites són clavades. https://www.google.es/search?q=ampezzo&oe=utf-8&rls=org.mozilla:ca:official&client=firefox-a&um=1&ie=UTF-8&hl=ca&tbm=isch&source=og&sa=N&tab=wi&ei=LPOMT_ioFsOr0QXGq7zYDA&biw=1280&bih=642&sei=MfOMT9WqH4TB0QXzytz2DA I fer referència a la Mare de Déu de Montserrat per assimilar-la, en la faç, a la Giocconda és senzillament ridícul. Amb aquesta mena d'analogies i comparançes es desacredita tota una investigació que pot ser del tot seriosa. Vejam quan apreneu a saber què es pot i què no es pot dir. Encara que tingueu tota la raó del món. Almenys ara per ara.
El nombre de "barres" els era igual. Però les muntanyes de MONTSERRAT són darrera de La Gioconda.