ARTICLES » 09-02-2019 | ALTRES FIGURES CATALANES
![]() 4190
|
“Bermejo va ser un «outsider»”
Dissabte 9 de febrer, la Maria Palau entrevistà l'historiador de l'art Joan Molina per al diari «El Punt-Avui+» sobre el pintor conegut com Bartolomé Bermejo. Va viure al segle XV, es va formar probablement a València i va exercir a la Corona Catalanoaragonesa. En Joan Molina és el comissari de l'exposició sobre l'artista que el Museu Nacional d'Art de Catalunya inaugurarà aquest divendres.
Joan Molina, historiador de l'art
La ‘Pietat Desplà’ va més enllà d’una pintura religiosa: és un espectacle visual, és l’art per l’art
No en sabem pràcticament res, de la seva vida. I ens ha arribat un nombre molt reduït de les obres que va crear (si és que en va crear moltes més, que tampoc no ho sabem). Malgrat això o, potser millor, gràcies a això, Bartolomé de Cárdenas, el Bermejo, és un personatge fascinant. El millor pintor del segle XV a la Corona d’Aragó era fins fa poc una figura desdibuixada que demanava a crits que algú li dediqués una antològica. Aquest algú ha estat Joan Molina, professor de la Universitat de Girona, que ha comissariat el projecte amb l’empenta del museu del Prado (on ja s’ha vist l’exposició, i amb gran èxit de públic, més de 100.000 visitants, que es diuen aviat, i de crítica nacional i internacional) i del Museu Nacional d’Art de Catalunya, que l’acollirà a partir d’aquest divendres. Una versió més selecta de la mostra també anirà més endavant a la National Gallery de Londres.
Bermejo va ser com un meteorit que va caure a la Corona d’Aragó. Quines són les claus per entendre la singularitat, i inclús la raresa, del seu projecte artístic?
No hi ha bolets en la història de l’art. El que hi ha són figures genials que superen la normalitat del seu temps. Bermejo encaixa amb aquesta idea de personalitat excepcional perquè va ser molt innovador en el terreny iconogràfic i perquè va dominar una tècnica, la dels mestres flamencs, d’una manera que no té comparació a la Península ibèrica. Ell n’arriba a fer ostentació en la seva pintura per crear una mena de fascinació en l’ull de l’espectador, per astorar-lo. Bermejo sap que el que fa sorprendrà en la seva època, perquè ningú més pinta com ell. I, de fet, les seves obres, com el Sant Miquel triomfant sobre el dimoni [propietat de la National Gallery de Londres], ens continuen sorprenent el 2019.
Un dels enigmes de la seva biografia, d’entre els molts que desgranarem en aquesta conversa, és si va viatjar a Flandes.
Jo crec que es va poder formar a València. No és inversemblant que en el nucli més cosmopolita de tota la Corona d’Aragó en aquells moments, on hi havia pintors flamencs, arribava pintura flamenca i els nobles la promovien, un individu genial com Bermejo fos capaç de conrear aquesta tècnica tan particular. Però no tenim els documents que ho provin, no.
Tampoc en tenim dels seus orígens, tot i que en aquest cas la informació ens la dona una pintura majúscula de la catedral de Barcelona, la ‘Pietat Desplà’. Hi ha qui ho posa en dubte.
El marc d’aquesta obra diu clarament que era de Còrdova. És una inscripció original, per molt que Fernando Marías la posés en qüestió fa uns anys. Va ser una boutade per part seva negar-ho. Còrdova no era un medi àrid, hi havia una certa activitat artística. Però, com et dic, el més probable és que es formés a València, que de fet també és d’on tenim les primeres notícies de la seva activitat professional.
Vostè, com altres experts, sosté la teoria de l’artista errant que fuig de la Inquisició per la seva condició de jueu convers. Què en sabem, d’aquest periple?
Crec que ja no hi ha discussió que n’era, de jueu convers, i que, com a tal, va sofrir les persecucions de la segona meitat del segle XV. D’ell no tenim cap dada que fos processat, però sí que ho van ser la seva dona i un dels seus principals protectors de Daroca. També és estrany que a sobre de la seva signatura hi posés l’acròstic de Crist (IHS), com si volgués evitar que sospitessin d’ell... O el fet que vingués a Barcelona per treballar per a l’ardiaca Lluís Desplà, un home culte, refinat i totpoderós a la Barcelona d’aquells temps que es va oposar a la introducció de la Inquisició.
El que sí que sabem és que va tenir èxit. I, lligat a aquest i a les seves circumstàncies personals, un temperament difícil...
No acabava les obres. En una d’aquestes plantades va arribar a ser excomunicat i tot. Tenia un cert caràcter indòmit, sí. Li costava assumir la situació en què es trobava. Aquest nomadisme forçat el va obligar a associar-se a cada lloc on anava amb pintors locals, i tots d’una qualitat molt més baixa. Aquest és el drama de Bermejo. Per exprés desig dels clients, que no es refiaven d’ell, els seus socis el controlaven i el pagaven en funció dels dies que treballava! En una de les obres que no hem conservat, les portes del retaule major de la catedral de Saragossa, hi van treballar mitja dotzena d’artistes i Bermejo era el més ben remunerat de tots. Cobrava el doble. A més, en el contracte es va establir una clàusula segons la qual es va haver de comprar un pany per tenir tancat el lloc on treballava perquè ningú el pogués veure! Tot un personatge. I un autèntic outsider.
Al principi de l’entrevista remarcava l’accent insòlit de la seva iconografia. Raoni-ho.
Els seus temes religiosos van ser una novetat. Va crear imatges diferents, molt més sofisticades i elaborades del que era habitual a l’època. A Crist el representa nu, amb el sexe a la vista, una cosa inaudita a Europa. Encara no tinc totes les claus, però crec que té a veure amb la seva relació amb els membres de la comunitat de jueus conversos de Daroca, amb la idea de remarcar la humanitat de Crist –per als jueus Crist no és el Messies–. Una exposició tan explícita de la sexualitat de Crist és sorprenent. La Pietat Desplàtampoc té equivalent. Va molt més enllà d’una pintura religiosa. És un espectacle visual, una manifestació de l’art per l’art. És l’última obra que coneixem que va pintar, el 1490, i és la més innovadora i complexa. Això tampoc és el més freqüent en els creadors; la majoria al final de la seva carrera s’estanquen.
Després d’aquesta obra magna no sabem què va ser d’ell fins que va morir, el 1501. Vostè què intueix?
Els últims onze anys de la seva vida són un gran interrogant. Va sobreviure de mala manera o va continuar pintant obres que no s’han preservat o que no hem localitzat? Soc del parer que va passar dificultats. Pensem que van ser els anys més durs de la Inquisició i que el 1492 hi va haver l’expulsió.
Amb la seva mort comencen quatre segles d’oblit. No és un cas únic en la història de l’art, ni molt menys, però expliqui’ns els motius d’aquest llarg silenci i quan i com se’l restitueix.
És un fenomen que no va afectar només Bermejo. Fins a finals del XIX, tota la pintura flamenca va quedar relegada com la versió pobra de l’art del XV, inclosos Jan van Eyck i Rogier van der Weyden, els grans mestres. Quan Bermejo ressorgeix, però, ho fa amb força, fins al punt que la seva obra es dispersa per tot el món: els Estats Units, Anglaterra, Alemanya... Algunes de les seves millors pintures van ser venudes de manera fraudulenta. I després d’un itinerari misteriós, van acabar tornant aquí els quatre compartiments d’un retaule dedicat a Crist [dos propietat del MNAC i dos de l’Ins
Maria Palau
Cultura
El Punt-Avui +
Barcelona - 9 febrer 2019 : 2.00 h
http://www.elpuntavui.cat/cultura/article/19-cultura/1550922-bermejo-va-ser-un-outsider.html
Autor: Maria Palau/El Punt-Avui+
versió per imprimir
Crec que Bartolomé Bermejo és un pseudònim. El seu nom verdader seria Bartomeu Cardona Roig o algún de semblant. Si estava perseguit per la inquisició, seria totalment llògic utilitzar un pseudònim en la seva obra per evitar problemes amb el Sant Ofici. Tampoc crec que fós de Córdoba. Amagar el teu nom i el teu origen eren l'unica defensa viable i posible devant la persecució dels inquisidors. Sempre podría argumentar que l'autor de l'obra no era ell, que ere un altre artista.
Normalmente van juntos San Agustín y San Jerónimo porque corresponden a una misma categoría, la de Padres de la Iglesia. Del mismo modo, los cuatro evangelistas suelen representarse juntos.
No, lo de representar las armas junto a un santo no significa pertenecer a una orden determinada, es una cuestión de gusto personal que puede obedecer a una devoción particular, o bien en este caso a representar las armas en el grupo central de una serie de vitrales. Representar los escudos bajo los seis santos sería muy recargado, demasiado ostentoso. Ponerlas en la pieza central, en cambio, es una solución elegante para dejar claro el comitente de la serie.
Si Desplà hubiese pertenecido a la Orden de San Agustín o a la de San Jerónimo, habría menciones en los libros de las órdenes, o en textos del propio Desplà en donde figurase OSA o bien OSJ (alternativamente OSI u OSH).
Santo
Sant Jeroni moltes vegades va acompanyat de sant Agustí.
Molts autors pinten junts als dos sants per exemple, Fra Nicolau Borràs, Alonso Sánchez Cohello, Carlo Crivelli, Giovanni Ambrogio Bevilacqua, Perugino, etc ...
El Vicari perpetu de Sant Just era l'Ardiaca Major de la Catedral. Desplà era l' ardiaca de Barcleona. Desplà també va ser president de la Generalitat. Ho sé perquè m'ho va explicar l'arxiver de Sant Just.
Per tant, si Lluís Desplà es fa un retrat amb Sant Jeroni a - la Pietat i Desplà - (Maria i Jesús són més que sants), entenc que té una devoció per Sant Jeroni. Si a més a més en el vitrall central de l'esgésia de Sant Just apareixen les armes de Lluís Desplà al costat de Sant Jeroni i Sant Agustí alguna cosa vol dir. Que signifiquen les armes personals al costat d'un sant ? Jo penso que vol dir que formes part d'una Ordre determinada
Per dir-ho d'una altra manera, en aquell temps es portava molt Sant Jeroni. L'any 1556 Carles I es va retirar a Yuste i es diu que Yuste era un Monestir Jeroni. Sembla ser que a Barcelona, Sant Jeroni també tenia molta presència. Tenim el Monestir de Sant Jeroni de la Murtra i tenim l'Ardiaca de Barcelona retratat amb Sant Jeroni, que a més a més va penjar les seves armes en el vitrall central ja esmentat a l'Església de Sant Just
No hay ninguna contradicción, la verdad. Los artistas y artesanos se instalan donde más y mejores negocios pueden hacer. Si además le sumas que sería de origen judío o judeoconverso, es totalmente normal que se moviese de un lado a otro para evitar posibles problemas. Eso sin olvidar que los mejores artistas era normal que se desplazasen de un sitio a otro en función de los contratos. Así tenemos por ejemplo a Leonardo trabajando en Florencia, Milán, y otros lugares; o a los Leoni desplazándose de un sitio a otro conforme a los encargos que les hacían; o Rodrigo Gil de Hontañón haciendo lo propio.
CescT: también puede que fuera devoto de San Agustín, o de ambos santos. Aquí la vidriera en cuestión. Ese vitral es parte de un conjunto de tres vitrales para el deambulatorio hechos por Jaume Fontanet en 1522. Los tres vitrales son: San Justo y Sasn Pastor, San Jerónimo y San Agustín, y San Blas y San Lorenzo. Referencia: "Estudis entorn del vitrall a Catalunya", página 302.
http://4.bp.blogspot.com/-Pcc3MqPMgus/VjY122mk8pI/AAAAAAAAw7k/Jaq1WO_yh1I/s1600/Sants%2BJust%2Bi%2BPastor-017.JPG
Y aquí el conjunto de los tres vitrales.
http://2.bp.blogspot.com/-Vw0u51FFWZQ/VjY12fm5bJI/AAAAAAAAw7c/dYPFRkeCcIE/s1600/Sants%2BJust%2Bi%2BPastor-016.JPG
El escudo, por supuesto, va en el vitral central. La descripción o blasón sería: Escudo cuartelado. Primero y cuarto: fuselado de oro y sable. Bordura cosida de gules cargada de ocho roeles de oro. Segundo y tercero: fajado de seis de oro y sable.
Ben observat Vicent. Sí són aquestes contradiccions biogràfiques allò que fa pujar la mosca al nas.
https://www.youtube.com/watch?v=hxf5i7VG3TU
Al llibre "Els vitralls de la Catedral de Girona”a on es parla de l'església de Sant Just i Pastor de Barcelona diu: "No tenim dades sobre la fabricació del vitrall central, dedicat a San Jeroni i Sant Agustí que mostraven les armes de l'Ardiaca Major Lluís Desplà (mort 1524) que per aquells mateixos anys tenia el títol més o menys honorífic de rector de Sant Just.”
Penso que Lluís Desplà era devot de Sant Jeroni.
Crec que som davant d'un altre personatge del segle d'or valencià on s'observen detalls biogràfics que no són del tot coherents. L'historiador Joan Molina per una banda troba irrefutable l'origen jueu-convers de Bermejo, motiu pel qual aquest artista va haver de portar una vida força itinerant, perquè com diu la inquisició li anava al darrere. Però, per altra banda assenyala el caràcter difícil i rebel d'un personatge que pel que sembla no li feia res cridar l'atenció i incomplir contractes com si el fet de la persecució inquisitorial no fos motiu suficient per a dur una vida discreta i poc cridanera. A la fi, com deia al principi Bermejo sembla ser un altre personatge on no tot quadra a la seua biografia.