NOTICIES » 03-02-2012
![]() 9874
|
Comparació de la Mona Lisa del Louvre amb la del Prado
En aquesta finestra es poden veure les semblances i les dissemblances de les dues Jocondes. Si la del Louvre, com ens diuen, fos l'original, els detalls de la "còpia" del quadre de Madrid serien menys precisos. I la realitat és que la imprecisió és en el fons del Louvre. Amb la qual cosa, es donaria el cas que potser les dues obres són còpies alhora d'un original perdut. Mira-ho amb calma i jutja:

A l'esquerra la Gioconda del Louvre. Al centre, la còpia com es trobava
al Prado. A la dreta, un detall de la restauració
al Prado. A la dreta, un detall de la restauració
Mou el ratolí sobre la imatge lateralment per comparar l'original i la còpia. Movent a la dreta podràs veure la Gioconda original, i cap a l'esquerra la còpia restaurada.
Enllaços relacionats:
versió per imprimir
Hola he mirat el quadre amb deteniment i diria que es un primer esbos començat per en Leonardo i acabat per un altre mes que una copia diria que es una prova. Després acabada per un dels seus aprenents que va pintar el fons per no semblar tan l'original. El fons del quadre i parts de la roba semblen de Leonardo.
més noticies relacionades amb el descobriment a http://www.lavanguardia.com/local/madrid/20120221/54258765262/el-museo-del-prado-afirma-que-su-version-de-la-gioconda-es-la-mas-importante-de-las-que-se-conocian-.html i http://www.lavanguardia.com/cultura/20120221/54258107030/gioconda-prado-expuesta.html A veure si aviat surten publicacions especialitzades i no comunicats de premsa.... El fons negre per tapar el paisatge sembla sigui del XVII segle, bastant abans de la invasió napoleònica... que previsors els posseïdors de la pintura, millor retocar-la amb temps per estar seguir que els Francesos no s'enduguin també aquesta a Paris.... aquesta explicació de la repintada negra, apareguda a la premsa en el primer anunci, em semblava estrambòtica, sense dubte una argumentació sense massa raonaments (i cap fonament) al darrere... la copia sembla millor perquè la restauració (i l'estat de conservació general) li donen llustre, mentre l'original del Louvre pateix molt el pas del temps, la degradació del vernís i dels colors de la tinta empleada, i ningú s'atreveix a restaurar-la. Una "restauració" virtual es pot intuir mirant la web de Lumiere Technologies, que ha fet una reconstrucció bastant versemblant de com havia de ser originalment el retrat del Louvre, a partir de mesures espectroscòpiques d'extrema resolució. La conclusió és que la copia virtualment restaurada del Louvre i la restaurada del Prado s'assemblen encara més. Aleshores es pot notar com la copia del Prado té la mirada i les proporcions de la cara una mica imperfectes, respecte a la del Louvre.
Frederic: I taaant, la "còpia" li dóna mil voltes a l'"original". Estic amb tu que sorprén el silenci pictòric d'El Prado en temes "americans o colonials". Estic segur que a Londres o a París estan plens de quadres "colono-comercials", de governadors i exotisme. Aquí ni rastre. A El Prado hi vaig veure moltes barretines però el meu amic em deia que eren italians. Clar.
L'última i acabo. Dieu-me rar. A mi m'agrada més la "còpia"
I continuant amb l'argument. Em faig creus que l'esdeveniment més important de l'època: el descobriment d'Amèrica, no tingui la seva expressió en pintures, làmines, etc. Hauria d'estar el Prado ple a vessar de pintures de reis, virreis, conqueridors... al costat d'indis o del que sigui. Només per prestigi. No els he vist. Potser vaig errat amb el raonament. M'agradaria que m'ho diguéssiu.
Pels que seguim INH aquesta pintura clarifica molts interrogants. Sobretot el fet que es tapessin les muntanyes. Quantes coses més amaga el Prado? Quantes pintures, escultures i documents estan soterrats? Quants mig adulterats com aquesta Gioconda? Quants amb estrategemes censories no reeixides?
Si a la Gioconda, en el seu retrat, li van pintar Montserrat de fons es perque ella va voler. Sembla que està molt contenta amb el seu fons de retrat. No sé si la Gioconda era a Montserrat o no en aquell moment, pero Leonardo si que ens indica de on va prendre l'apunt. Ell si que va ser-hi. Em pregunto quin poder deuria tenir aqueta dona per fer que Leonardo la retratés
A veure, un quadre procedent de la col·lecció reial que al segle XVII ja estava aquí, pintat "simultáneamente y en el mismo taller de Da Vinci", amb les muntanyes de Montserrat al fons (amb el pont de Monistrol calcat), no serà que aquest "taller de Da Vinci" estava ja aquí i per tant és lògic que un dels quadres pintats "simultàniament" es quedés aquí? Potser el quadre està aquí des del principi, perquè el taller era aquí, i anés a parar a la col·lecció reial o fos ja un encàrrec per aquesta col·lecció.
Per mi lo important es que a la Gioconda de el prado li van tapar el paisatge del fons, que s'ha recuperat ara al restaurar-la. A qui li interessava que no es pogués identificar a la senyora del quadre amb el pissatge del fons?
Algú d'aquí sap com va anar a parar aquesta Gioconda al Prado? És una adquisició relativament moderna o és de l'època en que va ser pintada?
Se sap a qui ha convingut i perqué amagar o desdibuixar la vertadera personalitat de Leonardo Da Vinci, els seus orígens i la seva vida? Sembla que a tothom que hi hagi intervingut li hagi anat bé, fins i tot a ell mateix.