Crea el teu compte
Accedeix
"La intel·liència és la capacitat de canviar d'opinió quan se't presenta informació precisa que contradiu les teves creences"
Vala Afshar
NOTICIES » 05-04-2024  |  MEMòRIA HISTòRICA
1550

Els “Tiradores de Isabel II” saquegen i destrueixen el monestir de Ripoll

L’any 1835, en el context de la Primera Guerra Carlina (1833-1839), un batalló de l’exèrcit constitucional espanyol anomenat “Tiradores de Isabel II”, format per elements radicals del bàndol liberal i comandat pel capità José Rodríguez, van saquejar i destruir el monestir de Ripoll.

Fotografia del claustre del monestir després de la destrucció / Font: Viquipèdia.

El batalló de “Tiradores de Isabel II” s’havia emparat a la vila de Ripoll dos mesos abans amb l’objectiu d’empaitar les partides carlines que operaven al territori. A mitja tarda del dia dels fets, després del toc de vespres i, segons algunes fonts al crit “¡los facciosos escalan el monasterio!”, van assaltar les dependències monacals i en poques hores les van deixar reduïdes a foc i cendra.

En aquella brutal acció, els assaltants van assassinar dos monjos i van profanar les tombes dels comtes Guifré el Pilós (865-897) i Ramon Berenguer IV (1114-1162). Segons les fonts documentals, els assaltants ―en estat d’embriaguesa― van sotmetre els cossos momificats dels comtes catalans a una mena de judici, els van acusar d’haver col·laborat en la consolidació del poder eclesial, i els van cremar en una pira formada per altres cossos que, també, havien estat profanats. Els assaltants van rampinyar tots els objectes de valor que van trobar, i van destruir tots els altres que no es podien emportar. Però el dany més greu el van causar a l’arxiu: van cremar tota la documentació i es va perdre per sempre una part molt important de la història de Catalunya.

Marc Pons

Podeu accedir a l'article original a través del següent enllaç: 
https://www.elnacional.cat/ca/efemerides/marc-pons-tiradores-isabel-destrueixen-monestir-ripoll_295158_102.html



Redacció: Marc Pons




versió per imprimir

  1. Xavi G.
    08-04-2024 19:52

    Una desgràcia, una calamitat. Una desgràcia i una calamitat d'estat i de país.



    LluísLluís, seixanta anys després els "revolucionaris" francesos?

  2. LluísLluís
    08-04-2024 17:57

    "van cremar tota la documentació i es va perdre per sempre una part molt important de la història de Catalunya."

    ...I d'aquesta manera, sense la documentació que sempre reclamen els espanyolistes, poden explicar la història d'Espanya que més els agrada i sobretot, dir que Catalunya i la nació catalana, són un invent dels independentistes del segle XXI, perquè no existien en el passat.

    Seixanta anys deprés, els "revolucionaris" francesos, també van saquejar i cremar el monestir de Ripoll.

Els comentaris per aquest article ja estan tancats.
  EDITORIAL
L'Institut Nova Història torna a publicar un editorial d'En Jordi Bilbeny, que continua sent ben viu avui mateix. L'autor el dedica als calumniadors de ‘Sàpiens’.
37791
Llista de reproducció de tots els videus del 23è Simposi
11a UNH - Presentació de la universitat
SUBSCRIPCIÓ AL BUTLLETÍ
Subscriviu-vos al nostre butlletí
Al web de numericana podeu comprovar quin és l'escut d'armes de Leonardo da...[+]
Tot i que Vilanova de Sixena, el lloc on la història oficial fa néixer En Miquel Servet, és una població...[+]
En Leandre Martí ens aporta una prova més de la reelaboració del passat, aquesta vegada centrada en...[+]
Jordi Bilbeny investiga les arrels catalanes del descobridor del nou continent en El dit de Colom, un treball en...[+]
Ponència d'En Manel Capdevila al 8è Simposi sobre la Descoberta Catalana d'Amèrica a Arenys de Munt...[+]