Accediu  |  Registreu-vos-hi
"Un poble deixa de ser analfabet quan aprèn a llegir i escriure ...la pròpia història"
Paulo Freire
ARTICLES » 08-01-2020  |  COLOM, CATALà
4357

Els catalans de Colom funden la primera ciutat europea d'Amèrica

Article d'En Marc Pons del 6 de gener del 2020 a «elnacional.cat». El 6 de gener del 1494 Cristòfor Colom i els catalans que van anar amb ell funden la primera ciutat europea al Nou Món.

Mapa del continent americà, 1542. Font: Cartoteca de Catalunya

6 de gener de 1494
El 6 de gener de l’any 1494, fa 526 anys, en el decurs del segon viatge colombí (1493-1494), Cristòfol Colom fundava La Isabela, el primer assentament estable europeu al continent americà. Segons la historiografia oficial espanyola, Colom havia salpat de Cadis el 15 de setembre de 1493, tot i que la investigació moderna ha provat que part del comboi format per disset naus ho havia fet de Barcelona unes setmanes abans. El 22 de novembre de 1493, desembarcava a Fuerte Natividad (illa de la Hispaniola), però en comprovar que el destacament de trenta-nou homes que havia deixat allà havia estat massacrat, va ordenar virar cap a llevant a la recerca d’un indret més segur.

Un cop havia reconegut el terreny i havia dibuixat els plànols del que seria aquell primer assentament estable, va nomenar el valencià Antoni de Torres com a governador de la plaça. Torres era el capità de la nau Marigalant, tripulada exclusivament per catalans i valencians, finançada per banquers catalans i botada a Barcelona. Torres era jueu convers, de la família Ben Ha’Levy, i era el germà de Lluís de Torres, el primer europeu fumador i el primer importador de tabac a Europa. La missa que va acompanyar l’acte protocol·lari de fundació de la ciutat seria oficiada pels religiosos lleidatans Bernat Boïl i Ramon Pané.

La tasca de construcció de la ciutat va córrer a càrrec, exclusivament, dels tripulants de la nau Marigalant. Poc després, aquests mateixos pioners fundarien la ciutat-factoria de La Vega, situada a uns vint quilòmetres a l’interior seguint el curs del riu Camú. El primer governador d’aquell emplaçament fabril seria el navilier tarragoní Miquel de Ballester. D’aquesta forma, articulaven l’eix producció-exportació típic del model colonial. La Vega produiria sucre, terrissa, armes i monedes, que serien embarcades cap a la península Ibèrica a través del port de La Isabela. La màxima autoritat militar i policial d’aquells assentaments seria l’empordanès Pere de Margarit.

Marc Pons
https://www.elnacional.cat/ca/efemerides/marc-pons-catalans-colom-primera-ciutat-europea-america_457410_102.html



Autor: Marc Pons




versió per imprimir

    Els comentaris per aquest article ja estan tancats.

    Aconseguits 3400€
    de 12000€
    Queden 25 dies

    Més informació
      EDITORIAL
    L'Institut Nova Història torna a publicar un editorial d'En Jordi Bilbeny, que continua sent ben viu avui mateix. L'autor el dedica als calumniadors de ‘Sàpiens’.
    37543
    Llista de reproducció de tots els videus del 23è Simposi
    11a UNH - Presentació de la universitat
    SUBSCRIPCIÓ AL BUTLLETÍ
    Subscriviu-vos al nostre butlletí
    Al web de numericana podeu comprovar quin és l'escut d'armes de Leonardo da...[+]
    Va tenir Castella els 8 milions d’habitants que ens diuen que va tenir, constituint així el motor i el nexe...[+]
    Els Gualba són una nissaga de polítics i homes de lletra prou importants de la Catalunya dels segles XV i XVI....[+]
    A l'octubre del 1994 es va trobar a Guissona una estela ibèrica escrita amb caràcters ibèrics. En Jordi Bilbeny...[+]
    L’historiador aragonès Jerónimo Çurita ja va certificar que l’anomenada Franja de Ponent formava part...[+]