ARTICLES » 25-03-2024 | IMPERI UNIVERSAL CATALà
![]() 2961
|
Els mariners catalans de la 'Mary Rose', la gran carraca d’Enric VIII
Un estudi de la Universitat de Portsmouth ha revelat que una bona part de la marineria d’aquella nau era catalana.
Canal de Solent (entre l’illa de Wight i les costes de Portsmouth i Southampton, sud d’Anglaterra), 18 de juliol de 1545. Fa 478 anys. En el marc del conflicte continental anomenat Guerres d’Itàlia (1542-1546), s’enfrontaven les forces navals anglesa i francesa en una batalla que no decidiria absolutament res però que, en canvi, ens deixaria un testimoni de gran valor històric: la carraca Mary Rose, un dels tres vaixells insígnia de la marina d’Enric VIII d’Anglaterra, va naufragar i va ser al fons del mar durant més de quatre segles. Quan finalment va ser rescatada (1971), va ser objecte de diversos estudis. El més sorprenent és el que revela que la major part de la seva tripulació (els 2/3 de la dotació) era d’origen mediterrani: catalans, valencians, lígurs, toscans i napolitans.
Mapa d'Anglaterra i Gal·les (1640) / Font: Cartoteca de Catalunya.
La marina Tudor
L’ascens al tron dels Tudor (Enric VII, 1485) va revolucionar la vida política i econòmica anglesa. Els Tudor, empesos per les embrionàries però ambicioses classes mercantils de Londres i Bristol, van imaginar la transformació del país, de la categoria de regne miserable i violentat a la de potència comercial i militar. I conscients que les fortaleses i febleses d’Anglaterra sempre estarien relacionades amb la seva condició d’insularitat, van esmerçar tots els recursos en la construcció de grans drassanes (Bristol, a la costa occidental; Portsmouth, a la costa sud; i Woolwich, Depford i Chatham, al riu Tàmesi) que, durant els regnats dels dos primers Tudor (Enric VII, 1485-1509, i Enric VIII, 1509-1547), van avarar centenars de vaixells militars i comercials, alguns d’ells els més grans del món al seu moment.
Què era la Mary Rose?
El 29 de gener de 1510, les drassanes de Portsmouth iniciaven la construcció de la Mary Rose, que amb la “Henry Grace à Dieu” i la “Peter Pomegranate” havia de ser una de les tres carraques insígnia de la marina anglesa. En aquell procés, que va durar dos anys, no es va confiar cap detall a la sort. Quan, finalment, va lliscar pels carros d’avarar per a solcar les aigües dels mars (1512), feia 32 metres d’eslora, coberta principal i dues cobertes de fons, 78 canons repartits a babord i a estribord i protegits per troneres, una càrrega de 600 tones i una dotació de 300 tripulants (200 mariners i 100 arquers i artillers). En una posterior ampliació (1530), passaria de 78 a 91 canons, de 600 a 800 tones de càrrega, i a una dotació de 300 a 400 tripulants. Durant la seva existència (1512-1545) va ser una de les naus més grans de la seva època.
Enric VII i Enric VIII, els dos primers Tudor / Font: National Portrait Gallery, Londres, i Museu Thyssen-Bornemisza, Madrid.
Què va passar amb la Mary Rose?
Segons la investigació historiogràfica (professors Bradford, Mc.Kee i Rule), la Mary Rose va naufragar a causa d’una cadena d’errors. Va entrar en batalla, però les ordres que es transmetien des del pont de govern de la nau no van ser ben interpretades per la marineria. En els escrits recuperats del naufragi, ja es palesa la preocupació del capità, George Carew, molt abans del fatídic dia: “Tinc una mena de canalla (marineria) que no puc governar”. Els investigadors ho atribueixen a un fenomen molt característic de les tripulacions de la marina Tudor: l’origen estranger —i el desconeixement de l’idioma anglès— d’aquelles dotacions. La Mary Rose va naufragar perquè va virar en sentit contrari a les ordres i perquè ningú no va obeir les instruccions de tancar les troneres. Un cop de mar va tombar la nau, es va inundar i va acabar al fons del mar.
Els cossos de la Mary Rose
L’any 1971 (426 anys després del seu naufragi), la marina britànica va reflotar les restes de la carraca. I la gran sorpresa va saltar quan els submarinistes van localitzar més de dos-cents cossos atrapats a l’interior de la nau. Aquesta extraordinària troballa va disparar moltes especulacions però, finalment, l’equip d’investigació de la Universitat de Portsmouth, dirigit pel professor Dominic Fontana, va resoldre el misteri (1979). Poc abans del naufragi, la Mary Rose havia fet una maniobra d’aproximació a l’enemic per a disparar una càrrega d’artilleria. En el decurs d’aquelles maniobres, s’estenia una xarxa al voltant de la coberta principal que impedia l’abordatge de la nau. Però, en aquell cas, la teranyina defensiva va ser una trampa mortal. La carraca es va tombar i es va inundar a gran velocitat, i la seva tripulació va morir ofegada darrere la xarxa.
Representació del campament anglès abans de la Batalla de Solent / Font: British Library.
L’origen dels tripulants de la Mary Rose
La Mary Rose va ser anomenada la “Pompeia de Portsmouth”. Amb més de 20.000 restes orgàniques i inorgàniques recuperades, es va poder crear una fotografia molt precisa dels darrers instants de vida de la nau. I es va insistir, especialment, en esbrinar l’origen d’aquella tripulació. Per a aconseguir-ho, es van seccionar els queixals molars d’una vintena de cossos (els que estaven en millor estat de conservació), i a partir del principi que l’esmalt d’aquestes peces conté molècules de l’aigua que hem consumit de petits, i que aquesta aigua conté àtoms d’oxigen pesats (propis de regions temperades) o lleugers (característics de les zones fredes), es confirmaria el que ja se sabia sobre l’origen estranger de la immensa majoria de les tripulacions de l’època Tudor. En el cas de la Mary Rose, els 2/3 de la tripulació eren d’origen mediterrani occidental.
Retrat robot d'un artiller de la Mary Rose / Font: Universitat de Portsmouth.
L’origen català de la tripulació de la Mary Rose
Però, encara es va voler anar una mica més enllà, i acotar amb més precisió l’origen d’aquells mariners. I aquesta localització arribaria a través dels àtoms que l’esmalt dental absorbeix per la ingesta de l’aigua que contenen les plantes que consumim de petits. I el resultat encara va ser més sorprenent. L’oficial de coberta era del comtat anglès de Devon. Els arquers eren dels països de Cornualla i Gal·les (que formaven part de la corona anglesa). Els artillers eren de la costa mediterrània de la península Ibèrica, és a dir, catalans i valencians. I la resta de la marineria eren, també, catalans i valencians. I de la costa occidental de la península italiana: de Gènova i la Ligúria, de la Toscana, de Roma i la Romanya, de Nàpols i de Sicília. La qüestió és: ¿que hi feien aquells catalans en aquelles naus angleses? Demà, en el pròxim lliurament, ho acabem d’explicar.
Marc Pons
Podeu llegir l'article original a través del següent enllaç:
https://www.elnacional.cat/ca/cultura/mariners-catalans-mary-rose-carraca-enric-viii_1073202_102.html
Autor: Marc Pons
versió per imprimir
_KMS_WEB_BLOG_INAPROPIATE_COMMENT Feu clic aqui per mostrar-lo
La costa andalusa està plena de topònims catalans, alguns de molt clars i d'altres castellanitzats com han pogut. Això vol dir que en temps passats els catalans hi van passar. A Lepe s'hi troba la torre del Catalan, era per controlar pirates i corsaris. Wiquipédia.es. Aunque actualmente se la conoce como Torre del Catalán, fue mencionada de forma oficial como Torre de Sierra Bermeja hasta bien entrado el siglo XVIII. Doncs si senyor, el segle XVIII, quan es dedicaven a amagar tot rastre català possible, l'anomenen de forma oficial Torre del Catalan, total per amagar que en temps passats els catalans corrien per aquelles contrades.
_KMS_WEB_BLOG_INAPROPIATE_COMMENT Feu clic aqui per mostrar-lo
_KMS_WEB_BLOG_INAPROPIATE_COMMENT Feu clic aqui per mostrar-lo
_KMS_WEB_BLOG_INAPROPIATE_COMMENT Feu clic aqui per mostrar-lo
És evident que els catalans han estat mariners i navegants de primer ordre, per aquest motiu no és d'estranyar que formessin part de tripulacions de la marina anglesa o de qualsevol altre.
És cansat llegir els fils d'aquest web i trobar gentola espanyolista que continuament escriu aquí per insultar i ridiculitzar el web i a qualsevol dels que hi participem amb ganes d'aportar elements de debat.
Oi que aquesta gentola va canviant de nom i apareixen a tots els fils amb les mateixes formes i intencions?
Es molt cansat entrar al web i haver d'empassar-em tanta ignorància gratuitament.
Pedo Romero (que altres vegades s'ha inscrit amb altres noms) diu:
"Ahora los de Lepe,,,,también catalanes,,,,y los de Triana,,,,y los de Cádiz,Sevilla, Ayamonte, Cartaya, Sanlúcar de Barrameda, puerto real, rota, palos,,,,todos catalanes,,"
Aquest Romero espanyol que no disposa ni del graduat escolar, que defensa la història oficial i ens acusa de nazis i feixistes continuamentient, se'n riu quan es parla de catalans a Lepe o a Andalusia en general...coneix que a pocs kilòmetres de Lepe hi ha una localitat que es diu EL CATALÁN ?
_KMS_WEB_BLOG_INAPROPIATE_COMMENT Feu clic aqui per mostrar-lo
_KMS_WEB_BLOG_INAPROPIATE_COMMENT Feu clic aqui per mostrar-lo
I Joanet de Munt, deixa ja de posar aquest estudi de l'efecte Freddy-krugger que va rebre el premi Razzie de la investigació, DÉUUUUU.
Lepe, fantàstic per Lepe, ole tu mare!!
Tu mare??? Quina mare? La mare de Déu?
Em sembla perfecte el que aquest escriptor ha descobert del Lepe del XVI. Aquest escriptor anomenat Nosequè Mira, que parla de veïns vinguts d'Alemanya, Bretanya, Genova, Polonia i no sé què més, però ignora la procedència del seu cognom i per tant als veïns també catalans que s'hi estaven a Lepe.
Ole tu mare!!
_KMS_WEB_BLOG_INAPROPIATE_COMMENT Feu clic aqui per mostrar-lo
_KMS_WEB_BLOG_INAPROPIATE_COMMENT Feu clic aqui per mostrar-lo
Edmund, els mariners d'Anglaterra eren catalans... Però el vaixell de Newport és castellà! Castella no tenia tradició naval, però el vaixell de Newport era castellà! Necessito que m'expliquis aquesta evident contradicció!
Cartes nàutiques doncs no s'han conservat, el que sí que s'ha conservat és una carraca de 161 tones de càrrega fabricada al segle XV a Castella.
Tiet Joanet, dius:
"Els pseudohistoriadors escriuen en blogs llegits per gent que no té ni idea."......així doncs, tu que constantment llegeixes aquest bloc no tens ni idea ?....ja m'ho semblava.
En tot cas no, no sóc l'únic intel·ligent, l'avantatge que tinc és que jo ho sé, d'altres no.
Efectivamente, la villa de Lepe desde el siglo XIV se convierte en uno de los puertos más importantes del golfo de Cádiz, una posición hegemónica que conservará hasta finales del siglo XVI. Puede sorprender lo que te voy a decir, pero, por entonces, era una villa islámica amurallada como Niebla o Gibraleón, un recinto que fue superadado en el siglo XV con un amplio arrabal. Contaba con dos puertos fluviales, La Ramada y El Terrón, de donde partían las naves repletas de toneles de los apreciados vinos bastardos e higos leperos. Del mismo modo, arribaban otras embarcaciones repletas de manufacturas, como ricas telas del norte de Europa, o esclavos y oro procedentes de las costas africanas. En sus astilleros se construían veloces carabelas, dotadas de una marinería muy experimentada y capaz no solo de pescar en el lejano banco canario, sino cruzar el peligroso océano atlántico. Un reconocido prestigio que le permitió formar parte de la expedición de Díaz de Solís, descubridora del Río de la Plata en el Nuevo Continente y preculsora de la circunvalación de Elcano.
_KMS_WEB_BLOG_INAPROPIATE_COMMENT Feu clic aqui per mostrar-lo
_KMS_WEB_BLOG_INAPROPIATE_COMMENT Feu clic aqui per mostrar-lo
A veure, cares a les tostades o núvols no, això són pures casualitats sense cap fonament i sempre amb la mateixa representació. Aquí del que estem parlant són de proves, d'un cúmul de proves que no sempre és manifesten de la mateixa forma (rostre de Crist o de sa mare), sinó de multitud de formes.
Si vols, un cúmul de proves "circumstancials", que potser a cap tribunal li seria suficient per declarar a algú culpable o inocent, però no ho compares amb les tostades. Proves circumstancials de la grossària del "ColoM" de la Lletra de la Descoberta, de que el "Colón" amb que se'l coneix a l'àmbit hispànic és el resultat natural de la adaptació castellana del cognom català tal com apareix en la Lletra i un munt de proves circustancials que van al darrere i en la mateixa direcció, en aquest tema, com en d'altres.
No són tostades, és la factoria Bimbo amb tota mena de varietats de productes
https://www.bimbo.com.mx/es/products
_KMS_WEB_BLOG_INAPROPIATE_COMMENT Feu clic aqui per mostrar-lo
_KMS_WEB_BLOG_INAPROPIATE_COMMENT Feu clic aqui per mostrar-lo
Xavi, la realitat és que no hi ha cap prova, cap, que Colom o Cabot fossin catalans. Es tracta d'una de tantes afirmacions gratuïtes de l'INH sense cap mena de document que el doni suport. Les suposades proves no són més que cireres pintades de blau sense dissimulació. Cal explicar-te què és una prova en investigació històrica?
Per la mort de Déu eh..., per la mort de Déu.
_KMS_WEB_BLOG_INAPROPIATE_COMMENT Feu clic aqui per mostrar-lo
Reverter, el problema greu de fons és que a la realitat les cireres blaves no existeixen. Tot l'edifici de l'INH està fonamentat sobre premisses falses i imaginàries.
Romero: t'equivoques; "Si vas al árbol y solo hay dos cerezas de color azul las coges.......i analitzes perquè en un cirerer hi han cireres blaves.....
Tiet Joanet, no facis trampes: els indicis, evidències i documents estan continguts en cadascun dels articles exposats en aquest web. Si vols treballar, fes-ho tu, que sembla que et sobra el temps.
Bilbeny se mezclan "datos de hasta cinco ''coloms' distintos, incluyendo dos piratas franceses", sostiene Baydal. Los autores se hacen además una pregunta: si la censura española logró castellanizar toda la empresa catalana de descubrir América y decenas de obras literarias, ya puestos, ¿por qué no hizo de Colón un castellano, en lugar de genovés?
Por ejemplo: Marco Polo sería en realidad el mercader Jaume Alaric. Pruebas: Jaume I envió a este a Persia y el profesor John Larner descartó que el autor de la obra atribuida a Marco Polo fuese un mercader veneciano... cuando el citado profesor de Oxford lo que hizo fue reafirmar que los autores fueron el veneciano y Rustichello da Pisa. La lista empieza a ser ya abrumadora: El Cid, los hermanos Pinzón, el gran capitán, Hernan Cortés, Garcilaso de la Vega, Pizarro, Magallanes, Diego Velázquez, Juan de la Encina, San Ignacio
El único método de Bilbeny y sus discípulos como Pep Mayolas o Luis Maria Mandado sería, según Baydal, el clásico ‘cherrypicking'. "Si vas al árbol y solo hay dos cerezas de color azul las coges y dices que las cerezas son azules. La base de la ciencia es coger todas las muestras. Y por supuesto no pintar cerezas de azul”, bromea.
_KMS_WEB_BLOG_INAPROPIATE_COMMENT Feu clic aqui per mostrar-lo
Les meves fonts primàries són els rastres dels fets històrics que han quedat i, es contradiuen amb la història oficial espanyola. Si la conquesta de Sevilla, fou liderada per Fernando III de Castella, els principals rastres haurien de ser castellans, doncs, no, són catalans. Els principals rastres; les ruïnes de castell que es troben davant de pont de Trina, fou l'assentament de l'orde catalana de Sant Jordi d'Alfama. Aquesta mateixa orde funda la primera parròquia, la de Santa Ana, avui dia coneguda popularment com la catedral de Triana. L'orde de la Mercè funda un gran convent. Aquestes ordes catalanes funden el primer hospital, l'hospital de Sant Llàtzer, on era venerada una Moreneta, a fora muralles. El Cathal, Guillem de Monsalve (s) el cap de les tropes cristianes, es va quedar a Sevilla i es va fer un palau pel seu estatge. Aquest palau el dia d'avui és patrimoni de la Junta d'Andalusia. I així tots els rastres. I com diria en Carles Porta, moltes gràcies a tothom que forma part de l'INH, per posar llum a la foscor.
"Indicis, evidències i documents de la catalanitat de Colom, Cervantes, Sta Teresa, Leonardo, etc?"
Només llegir els articles de l'INH, trobaràs a balquena.....
_KMS_WEB_BLOG_INAPROPIATE_COMMENT Feu clic aqui per mostrar-lo
… ho dic xq com que sempre et rendeixis als designis de qui et paga!?… potser has de canviar de professió….
_KMS_WEB_BLOG_INAPROPIATE_COMMENT Feu clic aqui per mostrar-lo
_KMS_WEB_BLOG_INAPROPIATE_COMMENT Feu clic aqui per mostrar-lo
_KMS_WEB_BLOG_INAPROPIATE_COMMENT Feu clic aqui per mostrar-lo
_KMS_WEB_BLOG_INAPROPIATE_COMMENT Feu clic aqui per mostrar-lo
_KMS_WEB_BLOG_INAPROPIATE_COMMENT Feu clic aqui per mostrar-lo
_KMS_WEB_BLOG_INAPROPIATE_COMMENT Feu clic aqui per mostrar-lo
_KMS_WEB_BLOG_INAPROPIATE_COMMENT Feu clic aqui per mostrar-lo
_KMS_WEB_BLOG_INAPROPIATE_COMMENT Feu clic aqui per mostrar-lo
_KMS_WEB_BLOG_INAPROPIATE_COMMENT Feu clic aqui per mostrar-lo
…, el de la "montaña” de mentdes que s'en passa…
Montanyes de merda…es clar, no pas de coneixement i erudició… si tot ho tens a un calaix màgic?… que vols que pensem de tu!?…
… o potser n ‘haurien de dir:
Juanete el de montaña….?
_KMS_WEB_BLOG_INAPROPIATE_COMMENT Feu clic aqui per mostrar-lo
https://es.wikipedia.org/wiki/Pilar_(desambiguaci%C3%B3n)
Tot son denominacions posteriors al borbó felip v
https://ca.wikipedia.org/wiki/Montserrat_(desambiguaci%C3%B3)
Tot son denomicions anterors i posteriors al gabatxo i xarnego felipv
_KMS_WEB_BLOG_INAPROPIATE_COMMENT Feu clic aqui per mostrar-lo
Xavi G.:
Sí!… bona troballa la del meu rebereberrebebesavi!…
Cooke=cook=cok= coque
https://dle.rae.es/cok
Normal que al 1440 un document tributari britanic en digui spaniard d'en cok…. Spaniard = " hispano” es a dir, del territori geografic conec des dels romans com hispania…
Normal que variessin la grafia dels cognoms per no ser cremats i expropiats abans de fugir de catalunya.. fins i tot els merdosos trolls ho farien això de canviarde el nom….si ho feia ña gent valenta, come m no ho faran aquest llimacs porucs i covards!
Lluis Puig:
Del tot encertat… ets un crack, com en Xavi G.,…
Joanet de la muntanya:
No m'amoino… pensa en el que et diu en Lluis…
I hauries de preguntar-te com es pissible que essent la PILARICA la patrona de les Espanyes castellanes, no hi hagi ni una sola denominació territorial, geografica o pilitica arreu del mon actual amb el nom Pilar, mentre ni ha un fotimer de montserrat…
Clar estan al teu calaix magic!… el mateix on guardes els portolaris cadtellans medievals…
Tots els rastres històrics que han quedat atribuïts a Castella, són rastres catalans. Era la marina castellana la predominat, amb la capacitat de liderar tots fets històrics? Doncs, sembla que no. Tapís, el mapa, per commemorar la conquesta de Tunis, i com diu en Manel Capdevila; Barcelona i Montserrat (idealitzades) cobreixen quasi tota la península, deixant palesa de la seva importància, Barcelona com a capital, i Montserrat com a centre espiritual més important de l'imperi espanyol. I les úniques ciutats d'on surt l'armada, Barcelona i Lisboa, i en cap ciutat castellana. Tot el contrari de la història oficial, és a dir, et roben l'aigua i el sabó i després et diuen que ets un porc.
https://www.inh.cat/articles/Tapissos-la-conquesta-de-Tunis
_KMS_WEB_BLOG_INAPROPIATE_COMMENT Feu clic aqui per mostrar-lo
El Xavi g,es un cachondo,acusa a alguien de querer apropiárselo todo,EL!!!!,,,,,y es instituto???,,,,que niega toda la historia de los demás pueblos de España, gallegos, astures, extremeños,andaluces,valencianos etc etc,,,ellos!!!?,que dicen que el descubrimiento y conquista de america,los conquistadores,el siglo de oro,el románico,el gótico, el comercio,la navegación,,,,todo es de origen catalán!!!!!,,,,DISCUTIR CON UN SUPREMACISTA ES IMPOSIBLE,,,,SOLO NOS QUEDA LA RISA!!!!!!,,,,,,JA JAJAJA JA JA JA JA JA JA JA JA JA JA JA JA JA JA JA JA JA JA JA JA JA JA JA JA JA
Com es nota que l'Alfonso X és el teu fill, Fernando III, tot ho va fer ell!!
Entre tu i ell us vareu encarregar de fer-ho tot a Castella: l'Astrolabi, Cantigas, draçanes, Sevilla, Burgos, León..., per després quedar un erm o una incògnita de dos segles fins al consolat català de Burgos.
No tenieu ni segle d'or literari fins segle i mig més tard que el català. Com és possible si tenieu de tot? La primera Marina, la primera draçana, els primers aiguamolls, els primers pinçons. Es que és incomprensible.
…. Prim, Abat, pepsi, joanet… o quin troll sigui….Us repeteixo la pregunta que ja us va fer en Xavi G. per si no ho heu entes…
On són les cartes nàutiques d'època medieval de la marina castellana, a quin museu o arxiu?…
Enlloc ?… potser xq no han existit mai?….
…On són les cartes nàutiques d'època medieval de la marina castellana, a quin museu o arxiu?…
… enlloc de ser ns merdosos contesteu …
… ridícul és creure's que a castella hi hagut aiguamolls, cartografs, drassanes i marina… ridicul es dir/-se joanet de la munyanya i apareixer en aquest fil sumiqueixant dia sí i dia també… Bé, ridícul i patètic…tal com l'estat panyol que els empara …
_KMS_WEB_BLOG_INAPROPIATE_COMMENT Feu clic aqui per mostrar-lo
No hi ha cap manera. Per més que se'ls repeteixi que la mateixa Castella s'origina a la Vall de Mena, oberta al Cantàbric de la línia de costa del qual dista tot just 30 quilòmetres (de Villasana a Bilbao 44 quilòmetres de carretera, en línia recta molt menys), o que Santoña , Laredo o Comillas ja eren castellanes (i marineres) molt abans que els catalans arribessin a València o Mallorca. En la seva imaginació vuitena el Regne de Castella és com un erm de l'Àsia Central. Intentar raonar és inútil amb gent disposada a negar les evidències més palmàries, negaran la catedral de Burgos fins i tot estant-hi dins o pujats a una de les seves torres.
Lluis-digo Edmund està en xoc en descobrir que Castella té tradició marítima! Aquest és el nivell. Edmund començo a dubtar de les teves capacitats intel·lectuals. Escola nàutica? La Marina de Castella, la Germandat de les Aiguamolls, etc. Cosmògrafs? El mateix rei Alfons X era cosmògraf, i té un crater a la Lluna al seu nom. A la cort castellana es van escriure els primers llibres sobre l'astrolabi d'Europa i en castellà:
https://www.researchgate.net/publication/276392893/figure/fig5/AS:294616424304640@1447253437104/Libro-del-Astrolabio-Llano-de-Alfonso-X-el-Sabio-Biblioteca-Historica-Marques-de.png
Drassanes? Tots els ports cantàbrics tenien drassanes, i els mediterranis també, sent Sevilla la drassana més gran d'Europa. Però tot això ja ho he dit Lluís, has de ser més proactiu amb la teva comprensió lectora, no m'agrada repetir-me.
Novament Edmundo Lluís Cooke, mira el vaixell de Newport, construït a Castella al segle XV, importat a Anglaterra. On és Catalunya aquí? Castella exportava indústria naval des de l'edat mitjana.
Xavi, colom era un incompetent integral, que pensava que podria arribar a Àsia navegant per l'Oest sota els seus càlculs completament erronis sobre el diàmetre de la terra. De tota manera colom només apuntava amb el dit cap a una adreça (errònia), el mèrit de navegar era dels amos dels vaixells, els germans Pinzón, navegants atlàntics castellans ben adobats en la navegació comercial del Mare Oceanum.
…Quin fart de riure!!!… aiguamolls a Castella?…on pesqueu el "jurel de castilla”…?
https://es.wikipedia.org/wiki/Seriola_lalandi
…. Castella una potencia naval atlantica medieval…? Semse escoles nautiques, cartògrafs, cosmografs, matemàtics ni drasanes…?… ja hi tornem amb la Magia Castellana… Com la imprempta de Segovia de 1462?….com el paper i la tinta de Castella?…
"Jo la veritat no veig la influència catalana en la navegació atlàntica"
No? De veritat?
Doncs ahí tens al Colom, català o genovès, mediterrani i autor de la primera i major gesta atlàntica.
Per no parlar de que la tradició pesquera d'altura gallega la van començar catalans immigrats allà.
"la Marina de Castella" em sembla molt genèric i fins i tot fantasmal. On són les seves cartes nàutiques d'època medieval, a quin museu o arxiu?
Jo conec bascos que es consideren castellans. El País Basc és una altra ocurrència del segle XIX, el que antigament eren els senyorius de Guipúscoa i Biscaia eren part del regne de Castella, i al segle XV el senyor de Biscaia era el rei. De fet des de l'any 1296, la Germandat de les Aiguamolls de Castella, una mena de mini Lliga Hanseàtica cantàbrica, estava integrada per: Sant Vicent de la Barquera, Santander, Laredo, Castro-Urdiales, Bermeo, Guetaria, Sant Sebastià, Fuenterrabía i Vitòria. Aiguamolls de Castella: Getaria, Donostia, Hondarribia, Gasteiz... Lo mismo me da que me da lo mismo.
El 1494 es dissolen les Aiguamolls de Castella i es crea el Consolat de Burgos, en un intent de competir davant dels privilegis de Barcelona i València.
Xavi, l'escola nàutica de castilla era la Marina de Castella, primera força naval moderna europea, fundada el 1248.
Jo la veritat no veig la influència catalana en la navegació atlàntica, però tenim vaixells atlàntics construïts a Castella a ports del nord d'Europa. Això per si mateix ja desmunta aquestes tesis anticastellanistes que simplement neguen que Castella tingués tradició naval, que és ridícul Xavi, estàs negant la realitat.
_KMS_WEB_BLOG_INAPROPIATE_COMMENT Feu clic aqui per mostrar-lo
_KMS_WEB_BLOG_INAPROPIATE_COMMENT Feu clic aqui per mostrar-lo
_KMS_WEB_BLOG_INAPROPIATE_COMMENT Feu clic aqui per mostrar-lo
Sabem de la existència d'una tradició d'escoles nàutiques, cartogràfiques, portolans als segles XIII, XIV i XV a Venècia, Pisa, Gènova i Catalunya, al s. XV la tenim també a Portugal.
On és la tradició d'escoles nàutiques castellanes del XV o abans???
Menjant gambes o viatjant amb carromatos??
Considerar als bascos castellans, si avui dia és inimaginable, llavors encara resulta més estrambòtic. Els bascos són bascos i els castellans, castellans.
Val, tota aquesta explicació de les cantigues i els bascus està repe, potser per al Frede no, encara que penso que també. Però i les escoles nàutiques castellanes o sevillanes i inclús, fent passar a la tonyina com animal de companyia, les escoles nàutiques basques??
A més, insisteixo, no crec que l'atlanticitat de la marineria sigui alguna cosa cabdal. Com hem anat veien, la marineria de la mediterrània estava acostumada a fer viatges atlàntics des de ben antuvi i formaven la major part, a més, de la tripulació de les millors naus atlàntiques, les del rei, per alguna cosa serà. Penso que estaven ensenyant a navegar als atlàntics.
Vaya lección, supremacistas catalanes os están dando,,,,ja ja ja ja ja ja ja ja
Frede també ignora que Castella era una potència naval al segle XV al punt d'exportar vaixells a Anglaterra. El 2002 es va trobar a la ciutat anglesa de Newport una carraca sota terra del segle XV, i després de l'anàlisi dendrològica de la fusta es va esbrinar que va ser construïda amb roures castellans procedents d'Àlaba, i que segurament va ser ensamblat a la costa biscaïna. Vaixells castellans a l'Anglaterra del segle XV... Però els mariners eren catalans. L'acudit s'explica sol...
https://en.wikipedia.org/wiki/Newport_Ship
https://www.telegraph.co.uk/content/dam/news/2023/01/19/TELEMMGLPICT000322530443_trans_NvBQzQNjv4Bqi7bOZxNj3oxp56yXJ5CWuEikPYR0xYwuEBLwP9UFqPg.jpeg?imwidth=680
Frede, una de les drassanes més grans d'Europa era a Sevilla, i de fet les drassanes de Sevilla segueixen sent avui l'edifici gòtic més extens que es conserva al món. Les drassanes de Sevilla van ser construïdes al seu moment per fer una flota d'invasió per conquerir a nord d'Àfrica per Ferran III, així que és un complex la funció inicial del qual va ser purament bèl·lica. Jo Frede de vegades no sé si de veritat sou ni tan sols aficionats a la història, per descomptat que experts que no, perquè ni tan sols t'has molestat a mirar per exemple les Cantigues de Santa Maria i veure les desenes de representacions de naus mercants i galeres mediterrànies que adornen les pàgines. Aquestes cantigues van ser realitzades entre Toledo i Sevilla, i la majoria de vaixells representats són de caràcter mediterrani. És clar que Castella tenia una marina mediterrània des del segle XIII, per descomptat una marina atlàntica. T'adjunto la pàgina d'una cantiga castellana que representa una nau mercant mediterrània amb els seus pals dobles.
https://c7.alamy.com/compes/p2wn8c/escuela-de-espanol-las-cantigas-de-santa-maria-manuscrito-con-anotaciones-de-musica-la-virgen-guardar-un-barco-de-comerciantes-en-san-juan-de-acre-siglo-13-cantico-n-172-folio-229-v-madrid-san-lorenzo-de-el-escorial-biblioteca-autor-alfonso-x-el-sabio-de-castilla-1221-1284-ubicacion-monasterio-biblioteca-coleccion-san-lorenzo-del-escorial-madrid-espana-p2wn8c.jpg
Les naus mercants atlàntiques tenien una sol pal i una sola espelma, ja que els vents atlàntics molt més forts no requerien tanta superfície tèxtil per impulsar-se amb efectivitat. Els vaixells atlàntics a més tenien un marcat castell de proa, al contrari que les naus mediterrànies:
https://www.youtube.com/watch?app=desktop&v=_la5SP-Xkk0
Parles de carnets d'intel·ligència i te'n burles dels marins castellans, quan la marina castellana va ser la primera del món a conformar-se com a tal amb motiu de la conquesta d'Andalusia. M'imagino que per tu Castella és Madrid i Ayuso, i no els riquíssims ports cantàbrics, o els puixants ports andalusos del segle XV, d'on van partir les expedicions a Amèrica. Perquè és clar, per a tu és lògic que fossin mariners mediterranis i no mariners atlàntics els que es van atrevir per primera vegada a creuar l'oceà Atlàntic. Segons la teva lògica m'imagino que quan t'hagis de treure un queixal aniràs a l'otorino.
Eso,mediterráneo,,,,el Atlántico nos lo dejas a los navegantes onubenses, portugueses, gallegos, astures,gaditanos y sevillanos,,,,por estas tierras no queremos supremacistas catalanes que se creen el pueblo elegido,,VIAJAD CATETOS
Ja hi ha notícies de drassanes romanes a Hispalis al segle primer abans de Crist, lògic si es pensa, a més de en la importància de la ciutat en si, en les idònies condicions del riu, perfectament navegable, per a la construcció naval. Al segle IX també es documenten a la Izbiliyya musulmana, i és Alfons X qui ordena, a mitjans del segle XIII, la construcció de les actuals Drassanes, molt actives fins a finals del segle XV.
Això és inqüestionable, i el que de cap manera està documentat és la inexistència de les mateixes. Però ja sabem que l'INH es limita a afirmar coses sense proves ni dades que les sostinguin.
_KMS_WEB_BLOG_INAPROPIATE_COMMENT Feu clic aqui per mostrar-lo
El supremacismo catalán es así,,,,,en los centros históricos de Sevilla,Cádiz,Lisboa,faro,Sagres,san Fernando etc etc,hay más historia de la navegación atlántica que en toda Cataluña,,,,pero vamos, colon,hernan cortes,pizarro,almagro,orellana, los pinzones,alonso sanchez,magallanes, vasco da gama, cabeza de vaca, nuñez de balboa,etc etc,,,,eran todos catalanes,,,,,os toman ha cachondeo en todas las catedras de historia del mundo,,,y os lo mereceis que dais verguenza ajena,,,,,viajad ,,,,a trujillo,plasencia o caceres,,,,para ver que hicieron los extremeños en america,,,,SUPREMACISTAS IGNORANTES
Joanet de la Muntanya.Hola! Com estàs? Prego que Déu et doni un regal perfecte de salut, llarga vida i prosperitat, i també or, perquè ell i la teva família estiguin segurs. Tens un article realment excel·lent. Acabo de revisar la teva publicació, puc veure que sempre has publicat publicacions excel·lents. M'agraden molt les teves publicacions i he d'admetre que val la pena llegir-les. Si us plau afegiu-me enviant-me una sol·licitud d'amistat.
Vaig intentar afegir-te però no va funcionar.
Moltes gràcies i Déu els beneeixi
Joanet de la Muntanya. Hola! Com estàs? Prego
_KMS_WEB_BLOG_INAPROPIATE_COMMENT Feu clic aqui per mostrar-lo
_KMS_WEB_BLOG_INAPROPIATE_COMMENT Feu clic aqui per mostrar-lo
Murcians, almeriencs o andalusos ? (els almeriencs no són andalusos ?). En tot cas, els indicis, evidències i documents no apunten precisament en aquesta direcció. Molt bon article.
I tant! Amb la quantitat de drassanes que hi havia a Múrcia i Andalusia per abastir de naus de guerra i naus comercials al món sencer, el més lògic és que fossin mariners andalusos, o molt millor, castellans i extremenys que son els que van descobrir les Amèriques donat el seu potencial mariner. Per això, la web de l'Armada espanyola comença amb l'invent de l'unió de les armades de Castella i Aragó. Però de l'Història anterior no en diu res i si ho fa, amb conjectures i sense dades contrastades. Trobo que per ser algú que va repartint carnets d'intel·ligència i saviesa a tort i a dret, certs comentaris absurds t'els podries estalviar. Ja sé que acabo de dir una bajanada, doncs, al cap i a la fi, per això et passeges per aquí. Per molestar i no aportar res d'interessant.
També podrien haver estat murcians, almeriencs, o andalusos.