Accediu  |  Registreu-vos-hi
"No saber el que ha succeït abans de nosaltres és com ser nens per sempre"
Ciceró (106 AC-43 AC) Escriptor, orador i polític
OPINIó » 01-01-2014  |  MèTODE DE LA NOVA HISTòRIA
4434

En defensa d'en Jordi Bilbeny

A partir d'uns insults contra en Jordi Bilbeny deixats en una conversa al facebook d’un escriptor, En Francesc Manzanera respon en la seva defensa i en la defensa de la seva tasca

Acabo de llegir uns insults proferits per un tal Fernández Cardona contra en Jordi Bilbeny en un facebook d'un particular. No sé qui és aquest Fernández Cardona. Vull dir que no sé si és que ha fet res de bo a la vida o és un gandul. Aquest país és molt cansat. La majoria de gent ni entén, ni vol entendre les coses. L'estupidesa i la pretensiositat corren sense brides. A la universitat, si hi fessin un test de botiflerisme al professorat el resultat seria que hauríem de tornar a obrir l'Estudi de Cervera i portar-hi les llicenciatures d'humanitats, de tan corromput com arriba a estar l'ofici, dels temps d'en Vicens Vives ençà. És una feina llarga. Què us haig d'explicar! Si ho sabeu molt bé, si ho explica en Bilbeny millor que ningú: vivim en un màtrix! I sortir del màtrix és molt dur, i pesat, i la gent prefereix seguir plàcidament drogada i portar una vida sense haver-se d'encarar a res, fent el que els diuen que han de fer, el que han de pensar, el que han de dir...

Jo crec en Jordi Bilbeny per damunt de qualsevol altre a qui hagi escoltat explicar la història. Penso que els seus articles estan redactats sempre amb molta prudència, desvelant camins i possibilitats que no tenen per què ser-nos vedats, assenyalant incongruències a les versions oficials, sense dogmatitzar en el que veu o en el que li sembla veure, però tampoc ajupint el cap en una actitud mesella. En Bilbeny podria equivocar-se en algun punt, podria tenir algun buit en algun lloc de la seva massa de coneixements. La teoria d'En Sirvent és agosarada –a diferència de la d'En Colom, és molt nova–, la d'En Lleonard della Rovere, també, o a mi m'ho sembla. Però jo no em considero millor que ell, ni amb més coneixements ni lectures, així que callo prudentment i escolto, perquè si que estic convençut del fonamental i que tan poca gent entén en la seva colossal dimensió: la força de l'Imperi Català, de la nació catalana, i dels estats i reialmes catalans, amagats per la celebèrrima "Corona" o per una estúpida consideració, quan baixem l'esglaó coronívol, d'una mateixa entitat nacional per a València, Mallorca, Sicília, Aragó o el Roselló, que per Catalunya. Com si a València els moros ja es diguessin Fuster o a Mallorca ja parlessin salant abans de la conquesta! La gent no entén res de res. És així, i així convé als tres estats que ens envolten: Castella, França i Italia, i contra aquestes forces, lluitar és duríssim. Jo espero que en Bilbeny no desisteixi, ni ho faci mai!

En Bilbeny posa un focus potentíssim sobre els segles XV, XVI, XVII i XVIII principalment, en què sempre ens han dit que no hem existit. Ha descobert i posat en majúscules que no hem de creure en els textos com si fossin les taules de la llei, malgrat que hi hagi el perill que alguna vegada ens passéssim de la ratlla desacreditant-ne algun. Està tornant i descobrint la censura, el terror, la inquisició, la misèria d'uns regnats i d'una història que les acadèmies, dirigides des de Madrid volen negar, ocultar o relativitzar. A banda de totes les nombrosíssimes aportacions concretes en tants articles i el seu treball generós explicant-ho arreu del país en casals, etc. d'una manera avui com avui insuperable en capacitat de convicció i amenitat.

Els qui insulten en Bilbeny són petits mosquits, que piquen i molesten. Però només això. Perquè les picades dels mosquits desapareixeran després d'una petita coïssor, però la seva tasca –que també és la nostra tasca– perviurà molts anys.

Francesc Manzanera



Autor: Francesc Manzanera




versió per imprimir

  1. Trol
    21-01-2014 10:52

    Cesc: respecto al Sr. Albareda, decir que tras leer la entrevista que le hizo El País, y la que le realizó La Contra de LV, me ha venido a la memoria aquellos de: "donde dije digo, digo Diego". Y por cierto, lo has citado tú como argumento de autoridad, no yo, ¿recuerdas? Lo único que pregunto en que contexto Voltaire dijo lo que dijo sobre Cataluña. ¿En qué obra? ¿El siglo de Luís XIV? Iván, si te has sentido ofendido, lo siento, pero, ¡es que no acabo de entender que se pretende con estos artículos sobre los "desdoblamientos"! Solo los he leído aquí.

  2. Trol
    20-01-2014 18:15

    Cesc, Voltaire era un personaje ilustrado, sin duda, pero no era un "philosophe", como si lo fue en cambio Rousseau (no la célebre personaje de "Lost", ¿eh?), ¿me entiendes? Voltaire era un polemista. Me gustaría saber en que obra constan estas palabras, y por otro lado, en que contexto lo dijo. He leído la entrevista en la LV a este señor, y también alguna otra en El País (http://elpais.com/diario/2010/05/22/babelia/1274487142_850215.html). A la respuesta: "Luchaban por algo muy valioso: sus libertades plasmadas en las Constituciones". Me gustaría preguntar a este catedrático porque no explica que no toda la población estaba protegida por esas constituciones, puesto que estamos en un contexto de "Antiguo Régimen". Quienes luchaban por "defender" esos derechos, eran nobles, no el Pueblo en general. Existían juramentos de fidelidad, y levas obligatorias de campesinos puestas al servicio de la nobleza. No jugemos a confundir a la gente. No existía el concepto de "ciudadano" todavía. Se estaba fraguando el mismo en Occidente, pero todavía quedaban más de cincuenta años para que se desarrollara la idea. Saludos.

  3. Trol
    20-01-2014 10:28

    B.Prats, ¡perdona!, Prados. Veo que como Abdenur Prado, eres también un converso, ¡cosa muy respetable por otro lado! Desde los miles y miles de informes diarios que tengo que pasar al CNI, encuentro un momento para recordarte, no se si habrás leído "El Quadern Gris" de Josep Pla. Allí nos refiere a un triste recuerdo de los "inmigrants" que venían de Murcia en un autobús conocido, vulgarmente, como el "transmisserià". Imagino que tus antepasados murcianos vinieron en uno de esos, y ahora, como estómago agradecido que eres, te has integrado a las mil maravillas en la Cataluña de la "cultureta" y pandereta, ¿correcto? Por cierto, me dejé una 5a particularidad del INH: el desdoblamiento de personalidades, como el artículo en donde se menciona que Juan II de Castilla era... "en verdad", tachán, ¡Juan II de Aragón! Imagino que Isabel de Catilla, la futura reina consorte de Aragón no fue más que pura imaginación. ¡Cuánta orginalidad!

  4. Xavier
    18-01-2014 11:29

    A mi, el que em sap més greu és que els insults vinguin d'un descendent directe del Gran Capità. Hua, hua, huaaa!

  5. Lluís
    17-01-2014 14:18

    Ei Trol. Bé, d'explicacions en trobaràs de totes menes. S'han de contrastar les coses. Hi ha qui escriu com si tingués raó indiscutiblement (tant el de les 13 colònies, com el que diu únicament catalana). Quan un entra des de fora a explicacions com aquesta, pot pensar: o aquest sap més que jo, o s'està passant en les seves afirmacions. Sovint, els prejudicis juguen un gran paper en fer-te decantar per una cosa o l'altra. I d'aquí venen grans discrepàncies, sovint.
    Per posar-te un exemple que he vist recent, al DRAE, per llevarse alguien la palma, diu sobresalir o exceder en competencia de otros, mereciendo el aplauso general. Seran molta autoritat a l'acadèmia, però aquesta explicació fa riure.

  6. Cesc
    17-01-2014 10:36

    Plató considerava que la dialèctica era l'instrument per arribar al coneixement. És el que intentem fer aquí, utilitzar la dialèctica per arribar al coneixement, excepte quan apareix algun il • luminat cavernicola que es dedica a trencar el diàleg i ens tracta de bojos per que confon les ombres de la caverna amb la realitat.

  7. Trol
    17-01-2014 10:09

    ¿Platón? No, no me suena... Recuerdo que había un fútbolista brasileño que llamaba Sócrates, que picaba los penaltis con el talón, "el talón de Sócrates". ¿Tienen algún tipo de relación? Aunque espera un segundo, ¿Platón es aquel al que Karl Popper en "La sociedad abierta y sus enemigos" consideró como el precursor de todos los gobiernos totalitarios existentes en el mundo? ¿Platón es aquel que estuvo en la Magna Grécia con su tirano Dionisio? Volviendo al mito al que haces referencia, "amigo" Cesc, siento que desde el INH os incrustáis cada día un poco más en la caverna a la cual haces referencia. Condeno los insultos a la figura de vuestro Maestro y Guía Espiritual, ¡y esto lo digo sin acritud alguna! No tengo el placer de conocerlo, pero por los vídeos que he visto me ha inspirado simpatía. Ahora bien, discrepo abiertamente de sus métodos de trabajo. Me parece bien la heterodoxia en el mundo de la historia, pero con pies y cabeza. No puede ser que todo el "sistema histórico" del INH sea el siguiente: 1.- la censura inquisitorial castellana; 2.- anticatalanismo castellano de carácter lingüístico; 3.- todos los prohombres castellanos de origen humilde son en verdad nobles de origen catalán; 4.- castellanofóbia proyectada por parte del INH. Ante semejante método, uno se puede y debe mostrarse crítico. Se le podría sacar chicha a los orígenes de Cervantes. En algún post ya lo apunto. Pero no es el caso. Aquí la gente se enquista en la "famoso" Carvantes. El INH se centra en pequeños detalles insignificantes, pero por ejemplo, no entra a valorar la relación de enemistad entre el propio Cervantes y su antiguo amigo, el escritor Lope de Vega. ¿Lope de Vega también era de origen catalán? En el lugar en donde estudié Historia, la UB, se jactaban algunos profesores de ser "herederos" de la Escuela de los Annales franceses, los precursores de la "historiografía total". Todas las ciencias humanas puestas al servicio del conocimiento histórico: Derecho, Economía, Sociología, Antropología, etc. ¿Cuesta tanto ser un poco profesional de la materia? La Historia acaba siendo siempre un diálogo: tesis, antítesis y síntesis. Un saludo.

  8. Dragonell
    16-01-2014 17:50

    Tu saps el que dius Trol?, saps de que parles?

  9. Trol
    16-01-2014 16:59

    Francesc, ya que te has atrevido a discrepar de alguna de las teorías del Maestro, te dejo el enlace en la que Jordi Bilbeny demuestra que el origen de la bandera de los EE.UU. es catalán (http://www.inh.cat/articles/Sobre-l'origen-de-la-bandera-dels-Estats-Units-d'America). A continuación, transcribo parte del citado texto: "la bandera dels EUA només i únicament té la catalana com a rerefons. Barres vermelles idèntiques. Si, a més a més, mirem endarrera en el temps, veurem com aquestes barres es van reduint a cinc, quatre, tres i dues". Tengo un libro de Penguin Books para que no-estadounidenses como nosotros, aquí dejo el enlace (http://www.amazon.es/Your-U-S-Citizenship-Guide-What/dp/1601381352/ref=sr_1_16?s=foreign-books&ie=UTF8&qid=1389887468&sr=1-16&keywords=us+nationality), y te aseguro yo, habiendo leído el breve libro, que los estadounidenses tienen muy claro que el origen de su bandera está en las "13 Colonias", que a la postre sería el embrión del futuro gigante americano. Esas "13 Colonias" se representaron por "13 Barras". Las famosas "Estrellas" se irían incoroporando a medida que los estadounidenses se hacían con territorios del sureno México, comprando -y no pagando. Un sin pagar en toda regla- a España la Florida, a Rusia Alaska, y así hasta llegar al número 50. El último párrafo del mismo: " Sigui com sigui, i al marge de si l'or reial es va transformar en argent republicà, el que queda palès en observar a simple cop d'ull la bandera americana és que és un calc evident de la catalana. Queda palès que la bandera americana no es pot comprendre sense el patró català", es de traca. No estoy de acuerdo en insultar a nadie, pero Francesc, haces un flaco al agraviado Bilbeny con un artículo a los "Yo acuso", de Zola. ¿Por qué? Primero, porque el ya es mayorcito para defenderse sólo, y segundo, ¿por qué dar publicidad gratuíta a quién te insulta? ¡No lo entiendo! Un saludo.

  10. Xavier Roig
    16-01-2014 16:57

    Moltes gràcies, Jordi Bilbeny, per obrir-nos els ulls. Queda molta feina a fer i moltes ocultacions i tergiversacions per descobrir i desemmascarar. No defallirem. Ens veiem aviat al proper cicle de conferències. Endavant!

  11. jordi oset
    16-01-2014 15:02

    Manta vegades la lògica i fins i tot el sentit comú ens desvetlla les veritables realitats per més inversemblants que ens semblin a primer cop d'ull. Les càtedres i doctorats no sempre són fruit de la lògica sinó de la confirmació i reafirmació de les teories existents. Insultar a qui investiga i obre noves finestres als fets no em sembla un sistema massa empíric de verificar els resultats obtinguts.

  12. Francesc Jutglar
    16-01-2014 14:19

    D'acord amb tot el que dius. Jo ho resumiria en molt poques paraules recomanant el següent: qui no s'ho cregui o dubti, que es posi a investigar, i després que ens expliqui què ha trobat. És el que hem fet una bona colla de nosaltres, que hem quedat atrapats en el món de la investigació degut a les sorpreses inacabables que anem descobrint.

Els comentaris per aquest article ja estan tancats.

Aconseguits 3450€
de 12000€
Queden 23 dies

Més informació
  EDITORIAL
L'Institut Nova Història torna a publicar un editorial d'En Jordi Bilbeny, que continua sent ben viu avui mateix. L'autor el dedica als calumniadors de ‘Sàpiens’.
37556
Llista de reproducció de tots els videus del 23è Simposi
11a UNH - Presentació de la universitat
SUBSCRIPCIÓ AL BUTLLETÍ
Subscriviu-vos al nostre butlletí
Al web de numericana podeu comprovar quin és l'escut d'armes de Leonardo da...[+]
Té alguna relació la sardana i la bruixeria? Com és que els primers textos històrics on s'esmenta aquesta...[+]
Jordi Bilbeny investiga les arrels catalanes del descobridor del nou continent en El dit de Colom, un treball en...[+]
Es diuen Malvines les Illes Falkland perquè uns francesos els van posar aquest nom en record del port de...[+]
Tot seguit us mostrem una sèrie de quadres d'En Ferran Cortès, mes conegut per la historiografia oficial com...[+]